A japán teaszertartás (chadó) egy nagyon komplex művészeti forma, a zen buddhizmus egyik megnyilvánulási formája. A japán teaszertartás egy olyan művészeti forma, ami magát az alkotót elkíséri a teaházon kívül is a hétköznapi életébe. A teaszertartás szellemisége az élet összes területén megnyilvánul, a szertartás az élet része lesz. Ha ez teljesül, csak akkor nevezheti valaki magát teamesternek.
A teát eredetileg orvosság gyanánt használták, mint gyógynövény került be a napi italok közé. A tea az orvostudomány és a zen buddhizmus által került be Japánba. A VIII. században Kínában már kulturális időtöltés volt a teázás. A XIV. században, Japánban a teázás „teaizmussá” nemesedett. Attól függetlenül, hogy a tea Kínából származik, csúcspontját japánban érte el a teaszertartás keretein belül.
A tea elkészítése, felszolgálása és elfogyasztása művészi keretekbe foglalt formáját nevezzük teaszertartásnak. Ép testben, ép lélek, tartja a közmondás. A porrá őrölt zöld teával (matcha tea) sokat tehetünk érte, hogy ez megvalósuljon. A zöld teát régen orvosság gyanánt fogyasztották, a jótékony hatásai miatt bátran nevezhetjük „superfood” terméknek.
A Matcha tea jótékony hatásai:
- gazdag B és C vitaminban
- méregtelenítésért felelős karotinban gazdag
- szív- és érendszeri betegségek megelőzésére/kezelésére
- emésztőrendszeri betegségek megelőzésére/kezelésére
- magas antioxidáns hatása miatt, küzd a szabadgyökök ellen, immunrendszer erősítő
- természetes koffeinforrás, mely a kávéra jellemző hirtelen élénkítő hatás helyett fokozatosan szabadul fel a szervezetben, így tartós energiát biztosít, akár 6 órán keresztül
- növeli a koncentrációt, éberséget, ugyanakkor megnyugtat és ellazít, csökkenti a stresszt
A japán teaszertartás és eszközei
A japán teaszertartásnak három fajtáját különböztetjük meg:
Profi weboldal karbantartás
- Az első a kencha, amit a Nagymester mutathat be. Ez inkább vallási ceremónia, templomokban, az ősi szellemeknek vagy „híres” embereknek.
- A másik változat a chaji, ahol a matcha tea mellé ételt is felszolgálnak.
- A harmadik formája a chakai, amit akkor szoktak végezni, ha túl sok a vendég, itt a tea mellé édességet adnak.
Ez a három szertartás forma minden iskolában megtalálható. Minden szertartás és ceremónia egyedi és megismételhetetlen.
A japán teaszertartáskor használatos eszközök:
- Chasen: Teafelverő. Bátran nevezhetjük a teaszertartás legfurcsább eszközének, mert nagyon különleges megjelenésű teaeszköz. Az elkészítéséhez nagyon kemény bambuszt használtak. A leírások alapján úgy kell elképzelni ezt az eszközt, hogy vékonyra vágott bambuszcsíkot kötöttek egymáshoz, majd ezeket a nyélhez, majd így használták a tea felveréséhez.
- Chashaku: Teaszedő. A teaszertartás során meghatározó szerepe van a csészének és a teaszedőnek.
- Ro: „A teaházi nyitott tűzhely egy, a háztartási tűztérhez hasonlóan kialakított, padlóba süllyesztett mélyedés, egy tűzálló anyaggal kibélelt boksz, ami általában 44 cm élhosszúságú és 39 cm mély, de mérete iskolánként és vidékenként változik. A ro éleit nagy műgonddal takarják rá a tatamira. A tüzet rejtő dobozt hamuval töltik meg, ebbe kerül az öntöttvas állvány, a gotoku GOTOKU, aminek az a feladata, hogy a tűz fölött tartsa a vízforraló edényt, a kamát. A mélyedésbe helyezett tűz persze veszélyes, kibélelése ezért nagy szakértelmet kíván, de ma már ez sem gond, készen vásárolhatunk lakásunk padlójába könnyűszerrel beépíthető fix teatűzhelyet. A ro tűzhelyet, továbbra is a padlóba süllyesztett mélyedésbe helyezve egy hordozható, bronz palást hamutartó-tűzhely is helyettesítheti, aminek szintén ro a neve.”
- Chawen: Teáscsésze. A legelső szembeötlő dolog, a teáscsésze végtelen változatossága.
A tea útja
A teaszertartás első lépése, hogy megérkezünk a teakertbe. A mindennapi életünkből bemegyünk a kerten keresztül a teaházba. A kerten keresztülhaladva már nagyon érdekes úton járunk. Mire a házhoz érnénk teljesen átszellemülünk. A hétköznapi zavart tudatunk elkezd fókuszálni, lecsendesedni. Mire a teaszobába megérkezünk, teljesen lecsendesedünk, kívül- belül megtisztulunk.
Ez az út: A test, a lélek, a szellem, a szív és az agy felkészítése az együttlétre, a megismételhetetlen élményre: gondolati megtisztulás, lecsendesedés, fókuszváltás, fizikai és spirituális megtisztulás is egyben.
„Azok, akik nem képesek megérezni önmagukban a nagy dolgok kicsinységét, hajlamosak arra is, hogy másokban se vegyék észre a kis dolgok nagyságát.” – Okakura Kakuzo
Lanita